Novosti

29.
srp
2019.

Kristina Marković, direktor kompanije B2 Holding Kapital: Individualni pristup svakom potraživanju

Generalni direktor srpske kompanije B2 Holding Kapital, Kristina Marković, u razgovoru za poslovni magazin Diplomacy&Commerce je govorila na temu NPL-a u Srbiji, finansijskom sektoru i primeni norveškog modela naplate potraživanja.

D&C: Zašto se B2Holding ASA zainteresovao za Srbiju i da li planira da proširi poslovanje na ovim prostorima?

– Srpska kancelarija je otvorena u trenutku kada je B2Holding ASA investirao u regionalni portfolio Hypo Alpe Adria banke pod nazivom Dinara Project portfolio. Od tada se srpsko tržište polako otvaralo, a naše poslovanje širilo. Trenutno B2 Holding Kapital u Srbiji otkupljuje isključivo potraživanja prema pravnim licima; za sada planiramo da nastavimo razvoj u tom smeru, a da istovremeno zadržimo kvalitet u poslovanju. Međutim, B2 Holding Grupa beleži značajan rast poslovanja u čitavom regionu centralne Evrope, odnosno u Češkoj Republici, Sloveniji, Hrvatskoj, Mađarskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Očekuje se da ćemo i mi, u Srbiji, slediti taj trend. Poboljšane strategije naplate, analitike, digitalizacije i primene najboljih  projekata iz prakse, nam omogućavaju da dodatno povećamo efikasnost u poslovanju i radni učinak.

D&C: Šta nudite svojim klijentima u Srbiji?

– Kada su klijenti u pitanju, nastojimo da im pomognemo da ponovo “stanu na noge”. Priroda našeg poslovanja podrazumeva suočavanje sa različitim okolnostima u kojima se naši klijenti nalaze, stoga se uvek trudimo da pokažemo puno razumevanje situacije i nudimo kompletnu fleksibilnost u otplati. Zauzimamo visokoetičan i individualan pristup svakom klijentu koga, kao novi poverilac, nikada nećemo staviti u nepovoljniji položaj u odnosu na prethodnog poverioca. U poslovanju smo fleksibilniji od banaka. To znači da zajedno sa klijentom možemo da dogovorimo novi iznos rata. Osim toga, ne obračunavamo dodatne troškove na dug klijenta, izuzev zakonske zatezne kamate. Oni klijenti koji otplaćuju najmanje jednu ratu mesečno do kraja otplate duga imaju pravo da podnesu zahtev za potpun ili delimičan otpis zakonske zatezne kamate. U tom slučaju neće morati da plate ništa osim duga koji je na nas preneo njihov prethodni poverilac. Takođe nudimo mogućnost odlaganja pokretanja sudskih postupaka i obustave već započetih.

D&C: Koje je rezultate vaša kompanija ostvarila u prethodnom periodu?

Veoma smo zadovoljni rezultatima koji pokazuju konstantan i stabilan rast od početka poslovanja u Srbiji. Naše celokupno poslovanje je transparentno i na tržištu primenjujemo najbolje prakse Grupe. Naš kvalitet i posvećenost poslu su priznati kako od strane klijenata, tako i od poslovnih partnera, što nas uverava da treba da nastavimo sa unapređenjem poslovanja i postizanjem još boljih rezultata.

D&C: Kada kompanije treba da se obrate stručnjacima za naplatu potraživanja?

– Kompanije često nemaju dovoljno vremena, iskustva ili resursa da uspešno rešavaju problematična potraživanja, a da to ne utiče na ukupnu finansijsku stabilnost same kompanije. Uvek je sigurnije, lakše i brže obratiti se kompaniji koja se bavi naplatom potraživanja jer ona poseduje stručno osposobljene i profesionalne kadrove kao i iskustvo u predmetnoj oblasti. Kada kompanija koja se nađe u takvoj situaciji odluči da nas kontaktira, dobija priliku da iskoristi glavne pogodnosti prodaje problematičkih plasmana: osiguranje likvidnosti i oslobađanje resursa kako bi se bavila svojom osnovnom delatnošću. Na taj način negujemo stabilnost svojih poslovnih partnera i njihov potencijalni rast, a istovremeno jačamo njihovu finansijsku sigurnost i izgrađujemo poslovnu stabilnost u društvu.

D&C: Na šta kompanije koje prodaju potraživanja treba posebno da obrate pažnju?

– Kompanije koje prodaju potraživanja treba da preduzmu korake da proces bude transparentan, tako da svi učesnici budu dobro informisani i da podaci o portfoliju i sva relevantna dokumentacija budu kvalitetni. Važno je da se transakcija obavi tako da ni u kom slučaju ne ošteti klijenta. Transakcija treba da klijenta dovede u povoljniji položaj nego ranije, bez dodatnih troškova. S druge strane, kada od tih kompanija otkupljujemo nenaplative kredite, prema njihovim klijentima se odnosimo pošteno i s poštovanjem. Znaju da se u očuvanju njihove reputacije vodimo visokim etičkim standardima, načelima i praksom privatnosti, kao i lokalnim uslugama. Svakodnevnim postupcima zaslužujemo poverenje svojih prodavaca. Vremenom smo pokazali da mogu da se oslone na nas kada je u pitanju briga o njihovim klijentima i njihov fer tretman. Rezultat je to da izgrađujemo snažna partnerstva koja koriste svim učesnicima.

D&C: Istraživanja pokazuju da u Evropi polovina poverilaca angažuje eksterne saradnike za naplatu dugovanja, dok je u Srbiji to slučaj u samo 8%. Zašto je to tako?

– Angažovanje eksternog partnera uglavnom zavisi od dugoročne strategije banke. Banke u Srbiji obično angažuju eksterne partnere za naplatu od stanovništva, odnosno i u ranim i u kasnim fazama naplate. Ostavljanje naplate portfolija u internim okvirima same kompanije obično znači intenzivna ulaganja u sistem naplate i ogromnu radnu snagu. Banke su počele sa formiranjem timova za naplatu dolaskom finansijske krize, što znači da već postoje neki sistemi naplate. Možda je korišćenje postojećih investicija razlog što se poslovi naplate zadržavaju interno. Sa druge strane, rezultati interne naplate se mogu uspešno dopuniti eksternom podrškom. Ako banka želi da poboljša koeficijente nenaplativih kredita, aktive ponderisane rizikom i adekvatnosti kapitala, kao i profitabilnost, najbolji način da se to najbrže postigne je angažovanje eksterne podrške, koja se plaća prema ostvarenom uspehu. Što se tiče nefinansijskog sektora, on je još uvek zatvoren za ovu vrstu saradnje. U poređenju sa većim delom Evrope, banke u Srbiji mogu da prodaju kredite fizičkih lica samo drugim bankama, a ne kompanijama kao što je naša. Jedan od naših glavnih ciljeva je da edukujemo ne samo klijente, već i tržište o nenaplativim kreditima i upravljanju potraživanjima u cilju iznalaženja najboljeg rešenja za sve učesnike.

D&C: Vaša kompanija je na tržište Srbije donela norveški model pružanja kompletnih finansijskih usluga naplate i upravljanja potraživanjima. Možete li nam reći nešto više o tome?

– Naša priča je počela 2014. u Beogradu kada je B2 Holding Kapital osnovala međunarodna B2Holding ASA Grupa sa sedištem u Oslu u Norveškoj. Od početka svog poslovanja krajem 2011. godine B2Holding se brzo razvijao i pozicionirao kao jedan od vodećih aktera na tržištima na kojima Grupa posluje. Grupa ima kompletan obim poslovanja u 23 zemlje Evrope i kancelarije u još tri zemlje, sa više od 2.300 zaposlenih, dok u Srbiji imamo 13 zaposlenih. U svom poslu se fokusiramo na poboljšanje likvidnosti svojih klijenata koristeći norveški model finansijskih usluga, prilagođen specifičnim karakteristikama lokalnog tržišta. Taj model se zasniva na individualnom pristupu svakom potraživanju, pri čemu svakom klijentu nudimo opciju dogovora oko plana otplate. Ne praktikujemo naplatu putem tužbi da bismo izbegli nametanje dodatnih troškova svojim klijentima. Umesto toga nastojimo da osmislimo različite modele naplate imajući u vidu finansijske mogućnosti klijenata i ličnu situaciju svakog dužnika. Takođe uvek tražimo nova, inovativna sredstva i ideje za poboljšanje svog poslovnog modela.

Ceo intervju možete pronaći na linku.

© Copyright 2019 B2 Kapital d.o.o. All rights reserved.
Politika korišćenja kolačića
B2 Kapital koristi kolačiće (cookie) za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda web stranice slažete se sa politikom korišćenja kolačića
Prihvati